Joutsan ensimmäinen juna?
Jo vuonna 1857 J.V. Snellman teki ehdotuksen Suomen rautateiden pääverkostosta. Siihen kuului myös rata Lahdesta Heinolan ja Joutsan kautta Jyväskylään. Tämä esitys tehtiin ennen kuin ensimmäistäkään rautatietä oli rakennettu maahamme. Ensimmäinen rautatieyhteys Suomessa valmistui vuonna 1862 Helsingin ja Hämeenlinnan välille.
1900-luvulle tultaessa verkostoa rakennettiin edelleen. Joutsan läpi kulkeva rata oli 1910-luvulla akuutti aihe, ja lopulta senaatti hyväksyikin suunnitelman Päijänteen itäpuolisesta rautatiestä. Rakentaminen ei kuitenkaan ehtinyt alkaakaan, kun Suomen itsenäistyminen muutti tilanteen. Vasta vuosikymmeniä alkuperäisaikataulua myöhemmin, vuonna 1932, rata saatiin liikennöitävään kuntoon Heinolaan asti.
Erityisesti 1950-60-luvuilla radan jatkamisen puolesta käytiin paljon keskustelua. Eivätkä haaveet "Päijänne-radasta" hautautuneet pitkään aikaan. Vielä vuonna 2011 Keski-Suomen maakuntakaavassa oli rautatielinjaus Jyväskylän ja Heinolan välille. Mutta kuten tiedämme, edellä mainitut haaveet ovat jääneet toteutumatta. Ja nyt voimme jo olla varmoja, ettei rautahepo koskaan tule laukkaamaan seutukuntamme läpi.
Mutta silti Joutsaan on saatu juna. Vaan onko Doll Landiaan valmistuva rata seudun ensimmäinen pienoisrautatie? Junaradan maisemoinnin lisäksi minulla on haaveena koota kirja Joutsan seudun junaratahankkeista. Kirjan sisältö varmasti yllättäisi monet, sillä harva tietää miten paljon erilaisia ratalinjauksia ja asemien sijainteja seutukunnalle on aikoinaan suunniteltu.
Ohessa kuitenkin video Joutsan ensimmäiseksi olettamastani junasta. Ei ainakaan FB:n Joutsa-ryhmässä tai pienoisrautatieharrastajien ryhmässä kukaan ole ilmoittautunut omistamaan pienoisrautatietä meillä päin. Laita videoon äänet päälle! Muun äänimateriaalin ohella videossa on muutaman sekunnin pätkä Kari Tapion iskelmästä Juna kulkee.